Off White Blog
Expedíció a

Expedíció a "Latitude" szuper hajón, a norvég sarkvidéket feltárva

Április 29, 2024

Két és egymást követő átkelés után a híres északnyugati átjárón 2014-ben és 2015-ben teljesen lenyűgöztem a sarkvidéki régiók csodáját. Csak a Svalbard-szigetekről hallottam, de minél többet elolvastam és megtanultam róla, annál inkább elhatároztam, hogy legalább egy további nyárot a sarkvidéken töltök, de ezúttal a norvég sarkvidéken.

2016. július 8-án beszálltunk a Latitude-ba, Svédországban, Stockholmban. Egy rövid Koppenhágába tett körutazás után, ahol pár vendégt vettünk fel, a Norvégiától délnyugatra fekvő Bergenbe utaztunk. Bergenből július hátralévő részében lassan körbeutaztunk Norvégia nyugati partján, és olyan fjordokat fedezünk fel, mint a Geiranger fjord és a Trollfjord, egészen a Lofoten-szigetekig, amely ismert a jellegzetes tájáról, drámai hegységről, amely védett öblökbe vezet. , és egészen Tromsøig Észak-Norvégiában. Tromsø a Jeges kör felett kulturális központként ismert, és népszerű célpont az északi fény megfigyelésére.

Néhány nap Tromsø-ban elindultunk az Északi-óceán átlépésére a Svalbard-szigetekhez, más néven Spitzbergennek. A Svalbard felé vezető úton megálltunk egy kis Bjørnøya nevű szigeten, amelyet Medve-szigetnek is hívnak. Bjørnøya egy természetes szentély, magas sziklákkal, ahol Auks, Fekete lábú Kittwakes, Guillemots és Puffins fészkelő kolóniákat talál. Bjørnøyát ritkán, ha soha nem látogatják meg elhaladó hajókkal, és nincsenek turisztikai kirándulások Bjørnøyába. Megtaláltuk azonban egy orosz halászhajó maradványait, akinek a legénysége bulizott, majd részeg volt, és földelték hajójukat, amely ma a sziget állandó része.

Két napos megállás után Bjørnøyában, elsősorban az időjárási viszonyok miatt, Svalbard felé indultunk és főbb városába, Longyearbyenbe, ahol augusztus 3-án érkeztünk. Longyearbyen Svalbard fővárosának tekintik, és valamivel több mint 2000 lakosa határozottan határozottan a tevékenység központja a szigetcsoporton belül. Vannak múzeumok, jó bevásárlóközpontok, galériák és jó infrastruktúra a turisztikai tevékenységek támogatására. Nagyon figyelemre méltó, figyelembe véve a népesség méretét. Van még egy Michelin csillaggal ellátott étterem és egy kocsma, amelyet a világ 6. legjobb bárjaként osztályoztak! A főszezonban sok turistát kell látnia.

Néhány héttel az érkezés előtt kapcsolatba kerültünk Jason Roberts-szel, aki Svalbardból származik, és aki az elmúlt 30 évben Sir David Attenborough-nal dolgozott, hogy olyan dokumentumfilmeket készítsen, mint a Frozen Planet, az Human Planet stb. Jason volt a leghasznosabb. és azt javasolta, hogy vigyük magunkkal az egyik kollégáját, Einaarot, egy fiatal norvégot. Ez volt a legjobb döntés, amit valaha tettünk, mert az Einaar ismerete nélkülözhetetlen volt a szigetekről és vadvilágáról. Kiegészítő bónuszként elképesztő személyiséggel bírt és mindenkivel együtt volt a fedélzeten. Azok számára, akik meglátogatják az Északi-sarkot, nagyon ajánlom, hogy vegye fel a kapcsolatot Jason Roberts Productions-kel Svalbardban.

Volt néhány vendégünk, akiknek augusztus 9-én kellett elhagyniuk minket, így a hajózási tervet két részre bontottuk. Az első egy ötnapos körutazás volt a szigetcsoport nyugati partján és vissza Longyearbyenbe. A második az egész szigetcsoport 17 órás óramutató járásával ellentétes kijátszása volt, ideértve egy oldalsó utat egy nagyon ritkán meglátogatott Kvitøya nevű szigetre (amelyről azt mondták, hogy a mi harmadik hajónk voltunk valaha), valamint egy rövid látogatással az Északi-sark jégére. csomagoljon északra a 81 fok északi szélességtől.

Az első nap eljutott a Krossfjord-ba, a Spitzbergeni Nemzeti Park északnyugati részébe. A Krossfjord 30 km hosszú, különféle ágakkal, látványos tájakkal, számos gleccserekkel és vonzó kirándulási helyekkel. A napot különféle szomszédos fjordok, a Möllerfjorden, Mayerbukta feltárására töltöttük, és még a Fjortende ágában úszó jéghegyre is fel tudtunk mászni.

A Krossfjordtól a Magdalenefjord felé utaztunk, amely körülbelül 10 km-re húzódik egyenesen a parthoz. Ez a fjord általában egész évben elérhető, és a 17. században népszerű volt a bálnavadászok körében. Van egy öböl, a Trinityhamna, a Gravneset-félsziget által védett, amely jó menedéket kínál a hajók látogatására. 1977-ben egy osztrák hegymászót megölt egy jegesmedve Magdalenefjordban. Itt is megfigyeltünk egy nagy hím jegesmedvet, amely egyértelműen az északi úton pihent, ahol a jégzsák visszahúzódott. Utaztunk a holland bálnavadászok elnevezésű Amsterdamøya-i pályázati kiíráson, ahol láttuk, hogy egy nagy csoport Walrus vadászik.

A következő megálló a Raudfjord volt, az első fjord kelet felé, amikor a nyugati sarktól Spitzbergen északi partját követed. Körülbelül 20 km hosszú, számos oldalsó öblével borjalandó gleccserekkel és sekély vízzel. Vettük a pályázatot, és leszálltunk Alichamnába, ahol kb. 14 km-re megfutottunk egy nagyon sziklás terepen a fjord másik oldalára, ahol hatalmas máglyát gyújtottunk sodródó fával, mielőtt a pályázat megjelent és felvette minket. Aznap este mindenki nagyon jól aludt!

Augusztus 7-én elmentünk Trygghamnába, és Alkepyntenbe vezettük a pályázatot látványos 100 méter magas szikláival, amelyek ideálisak madártelepek fészkelésére. Odamentem, hogy megnézzük és lefényképezzük a sarki róka ismertét, amely a sziklák alján elhúzódik, hogy elkapjon minden olyan fiatal Guillemotot vagy Aukst, aki megpróbáltatja a lányos repülést, de akik nem jutnak el a tengerig!

Ezek a madarak az utolsó esélyt nyújtják a róka számára, hogy eltéreljen egy kis ételt a télre.Sajnos nem találtunk róka azon a napon, bár nagyon sok rénszarvasra fussunk be.

Az utolsó napon, mielőtt visszaindultunk Longyearbyenbe, hogy néhány induló vendégét lerázza, megálltunk Pyramidenben, egy elhagyatott városban, amelyet eredetileg az oroszok építettek egy szénbányászati ​​műveletre. Amikor a szénbányászat gazdaságtalanná vált, 1998-ban egyszerűen elhagyták ezt a várost, és most úgy néz ki, mint egy szellemváros, hanem egy működő szállodával, ahol hat orosz él. Valójában elmentünk, és igyunk egy orosz vodkát a bárban. Pyramidenből meglátogattunk egy közeli gleccsert, ahol fel tudtuk mászni és átmenni a gleccser testén egy olvadékvíz-csatornán. Ez egyedülálló élmény, mivel egy jégkék alagút veszi körül a jeges jég. A másik oldalról sikerült feljutnunk a gleccser tetejére, ahonnan jó drón felvételeket és fényképeket kaptunk.

Miután vendégeink augusztus 9-én távoztak, Longyearbyenben maradtunk néhány napig, mert a szigetcsoport keleti partján, ahol irányítottunk, az időjárás csúnya lett. Longyearbyenben néhány sétát tettünk, meglátogattuk a sarkvidéki múzeumokat, vásároltunk néhányat és kipróbáltuk az összes étteremüket.

Augusztus 11-én, 19 órakor elhagytuk a Longyearbyent és 1:30-kor érkeztünk Bellesundba. Bellesund egy fjordrendszer bejárata, amely több ággal 80 km-re fekszik a szárazföldön. Hosszú kirándulást tettünk két vadász kabinba Camp Milar-ban. Ez volt a szerencsés napunk, mivel sok rénszarvas és néhány akció mellett két orván, akik folyamatosan támadtak bennünket és a drónunkat, három kölyökkel sarkvidéki róka anyánkba is befutottam. Több órán át fényképeztük őket mind a kameráinkkal, mind a drónunkkal.

Augusztus 13-án körbeutaztunk Hornsundba, a Svalbard-szigetcsoport déli déli fjordjába, és néhányuk szerint legszebb. Nyolc nagy gleccsere van borjúzó frontokkal, amelyeket néhány nagyon lenyűgöző hegység támogat, köztük a Horsundtind, a szigetcsoport harmadik legmagasabb hegye. A csúcsok és a gleccserek kombinációja látványos tájat kínál. Vettük pályázatunkat és ellátogattuk a Bergerbukta, Brepollen és Storbreen gleccsereire, és hihetetlen sziklák képződésére indultunk, amelyeket csak Északi-sarkvidéki Stonehenge-ként lehet leírni. Útközben több rénszarvasot és rócsát is látottunk.

Másnap azt terveztük, hogy az Edgeøya szigetére megyünk, ahol néhány madárfészkelő szikla található, ahol a jegesmedvékről ismert, hogy másznak, ha kevés az élelmiszer, és tojásokat és csibéket enek a fészekből. Sajnos az időjárás rossz volt, és nem találtunk volna biztonságos rögzítést Edgeøyánál, ezért kihagytuk azt, és tovább mentünk Barentsøyába és Dorstbuktába, ahol két jegesmedvét láttunk sétálni a parton.

Az utazás egyik legemlékezetesebb pillanata a Viberbukta látogatása és az egész jégtörő út a hatalmas Brassvell-gleccserbe volt, amely egy 170 km-es jégsziklákból álló gleccser-rendszer része. Számos hatalmas vízesés hullott le a gleccser tetejéről, hogy valóban felejthetetlen látvány legyen.

Augusztus 16-án elkezdtük elérni a Kvitøya Fehér Szigetet, de úton úgy döntöttünk, hogy megállunk Storøya északi csúcsán. Ez a két sziget a szigetcsoport legtávolabbi pontjai, amelyek közül Storøya, a kisebb sziget területe csak 40 négyzetkilométer. 21:30-kor érkeztünk és kimentünk egy kis felfedezésre a pályázattal. Mint kiderült, nagyon időszerű volt, mert két jegesmedvét és az egyiket megfigyeltünk néhány rozmár közelében. Olyan érdekes volt, hogy csak három óra után tértünk vissza a Latitude-ba. Ez volt a 24 órás nap előnye, bármit megtehetünk, amit csak akartunk, bármikor. Egy további napot töltöttünk Storoyában, mielőtt folytattuk Kvitøyába. Kvitøya körülbelül 99% -a, amelynek területe 700 négyzetkilométer, jégsapkával van borítva, és csak három nagyon kis adag van jégmentes. Első megállást indítottunk Andréenesetnél, az egyik jégmentes pontnál, de túl sok volt a duzzanat, és bár láttuk néhány rozmárját és egy halott jegesmedvét, a sziget északkeleti végéhez mentünk, Kræmerpynten felé, ahol két napot töltöttem.

Kvitøyában tartózkodva nagyon sok túrázást és felfedezést végeztünk a pályázattal. A vízben rengeteg rozsdás jég volt, és sok rozmám anyja kisgyermekeikkel. Négy jegesmedvét (ezek közül kettő a gleccserre túrázva támadtunk bennünket!) És három halott jegesmedvét is láttak. A medvék vagy éheztek, vagy esetleg sérülésekből haltak meg, amikor megpróbálták megtámadni a rozmárt. A fiatal gyöngyös anyák nagyon veszélyesek lehetnek, és támadhatnak, megsebesíthetnek vagy megölhetnek jegesmedveket. Egy túra végén, amikor felfelé mentünk a gleccser tetejére, lejöttünk a Kvitøya jégmentes területének egyikére és máglyát gyújtottunk meg. Olyan szép és meleg volt, kék égtel, hogy úgy döntöttünk, hogy grillezővacsorát tartunk a máglya mellett. A séf vette a hajót, hogy visszatérjen a Latitude-hoz, hogy megszerezze az ételt és a készleteket, és amíg mi vártunk rá, egy nagy hím jegesmedve felbukkant felénk. Láthatóan kijött a vízből a másik oldalon, ahol valószínűleg megpróbált vadászni rozmárra vagy fókára. Nagyon kíváncsi lett és elkezdett közeledni hozzánk, tehát el kellett hagynunk a grillezővacsora terveinket. Kb. Néhány óra alatt nagyon jó fotólehetőségeket nyújtott, majd visszatértünk a Latitude-ba, amikor szinte pontosan ugyanazon az úton mászott fel a gleccserre, amellyel jártunk lefelé. Kvitøya egyértelmûen az utazás legfontosabb pontja volt, és sajnáljuk, hogy elhagytuk, de az idõ változni kezdett, és megkérdeztük, hogy eljuthatunk-e a sarki jégpolchoz kb. Száz mérföldnyire északra a Svalbard-szigetcsoport tetejétõl.

Kvitøyát augusztus 20-án hagytuk el sűrű ködben és nagyon rossz látási viszonyok között.Nehéz volt megy, mert sok jég volt a vízben. Körülbelül 20 órával később eljutottuk a sarki jégpolcra, majd két napot töltöttünk a jégben. Lehetetlen horgonyzni oda, mivel a víz túl mély, ezért olyan technikát fejlesztettünk ki, amelyben egyszerűen „összekapcsolnánk” magunkat egy nagy jégtábla felé, majd sodródnánk vele. Sőt sikerült kijutnunk egy jégtáblára, és elkészíteni néhány képet, miközben a lányok karikapántak, és két ember állt őrben puskával, ha jegesmedve támadott !! Elképesztő élmény volt.

Augusztus 23-án elhagytuk a jégpolcot, és a Woodfjord körzetbe és a Liefdefjordba utaztunk, amely rendkívüli természeti szépsége és számos kirándulási lehetősége miatt a látogatók körében nagyon népszerű. Miután Sørdalsbukta közelében lehorgonyztunk, meglátogattuk a monacói gleccsert, és vacsora után egy hatalmas Vörös-hegy alatt egy rendkívüli „strandra” vittük az ajánlatot. Készítettünk máglyát és sült pillecukorkat, és figyeltük a változó színeket, ahogy a nap lassan mozog az egyik oldalról a másikra, soha nem lehetett lebegni. Amíg ültünk a tűz mellett, egy sarkvidéki róka felpattant a fejével az emelkedés felett, de túl félénk volt ahhoz, hogy közelebb kerüljön. Az étel illata talán túl sok volt ahhoz, hogy legalább ne pillantást vegyen rá. Ez a vörös hegy alatti tábortűz volt az utazás egyik felejthetetlen eseménye!

Miután augusztus 24-én elhagytuk a Liefdefjordot, meglehetõsen durva tengerekbe és rossz idõkbe sújtottuk bennünket, ezért belemerültünk és menedéket vettünk a nyugati parti Magdalenefjordba, ahol az utazás elsõ részén mentünk. Miután az időjárás javult, elindultunk és elindultunk Ny Alesund-ba, az egyik településhez, amelyet még sok ország, például Kína, Japán, India, Olaszország által felállított kutatóállomások használnak, és amelyet a Norvég Polar Intézet koordinál. Ny Alesund az emberek legmagasabb pontja a földön, és az egyik legfontosabb hely az Északi-sark feltárásának történetében. A nyár folyamán körülbelül 150 különböző országból származó tudós dolgozik ott a sarkvidéki jéggel és a vadon élő állatokkal kapcsolatos adatok gyűjtésében. Az állandó lakosság mindössze 40 ember, akik egész évben ott tartózkodnak.

Miután egy kicsit több mint egy napot töltöttünk Ny-Ålesundban, végül visszatértünk Longyearbyenbe, tudatában annak, hogy éppen most végeztük el azt, amit kevés tett: korábban a Svalbard-szigetcsoport teljes körüli kijátszását állítottuk le a Polar Ice polcon. . A szélesség most közelebb került az északi pólushoz, mint bármely más magánjachta. Amikor megálltunk a jégtáblán, 400 mérföldre voltunk az Északi-sarktól.

Ezt a cikket először a Yacht Style 37 kiadta.